3 APRIL: BLOKKADE BIJ TATA STEEL IJMUIDEN
Activisten van 'Kappen met Kolen' eisen einde aan kolen

Op maandag 3 april zijn activisten van 'Kappen met Kolen' opnieuw in actie gekomen tegen kolen bij Tata Steel IJmuiden. Tata Steel is de grootste uitstoter en vervuiler van Nederland, en de verouderde Kooksfabrieken leiden jaarlijks tot tientallen zo niet honderden vroegtijdige sterfgevallen in de omgeving. De actievoerders begonnen om 12:00 met een zogenaamde die-in, waarna ze de toegangspoort blokkeerden om de bedrijfsprocessen van Tata te verstoren.

Zij achten dit gerechtvaardigd, omdat die processen ronduit onverantwoord zijn in het licht van de onherstelbare schade aan klimaat, milieu en gezondheid als gevolg van het gebruik van kolen. Bovendien gaat kolenwinning vaak gepaard met grootschalige mensenrechtenschendingen en is Tata niet transparant over de herkomst van de gebruikte kolen. De actievoerders eisen dan ook dat Kooksfabrieken 1 en 2, waar steenkool tot kooks wordt verwerkt, zo snel mogelijk worden gesloten.

“Omdat de overheid niet in actie komt, doen wij het zelf maar,” aldus een woordvoerder. “Kolen zijn echt niet meer van deze tijd. En een zwaar verouderde kooksfabriek in een dichtbevolkt gebied als de IJmond al helemaal niet.” Van alle Tata-fabrieken staat de meest vervuilende in Nederland. De kooksinstallaties zijn al tientallen jaren afgeschreven en voldoen op geen enkele wijze aan geldende milieu-, veiligheids- en gezondheidsvoorschriften. Uit onderzoek blijkt dat in de omgeving van Tata kanker en luchtwegaandoeningen aantoonbaar vaker voorkomen dan gemiddeld.

De actievoerders eisen dan ook dat zo snel mogelijk wordt gestopt met de opslag, het transport en het gebruik van kolen, de meest schadelijke fossiele brandstof. Deze actie maakt deel uit van een reeks succesvolle blokkade-acties in de Amsterdamse Haven en bij Tata Steel IJmuiden. “Kolen versnellen de opwarming van de aarde – alsof de klimaatcrisis niet bestaat. We gaan door met deze acties tot de overheid stopt met deze waanzin en het gebruik van kolen volledig beëindigt.”

Dit weekend kwam naar buiten dat er in interne app-groepen van Tata-personeel op zeer grove wijze over de actievoerders werd gesproken. De activisten laten weten dat ze zich hierdoor niet laten intimideren. “We rekenen erop dat de aanwezige politie ons beschermt tegen eventuele agressie van Tata-personeel,”aldus de woordvoerder. “We snappen dat mensen zich zorgen maken over hun baan, maar als de overheid de fabriek sluit, moet er uiteraard een fatsoenlijk sociaal plan voor de werknemers komen.” Uit recent onderzoek van Urgenda is bovendien gebleken dat het grootste deel van het personeel zonder probleem nieuw werk kan vinden, met name in de energietransitie.